ויסות רגשי

כתבה: דפנה ורם

במאמר זה אציג מונחים מרכזים: ויסות, רגש. נלמד על התפתחות רגשית תקינה. בהמשך, ננסה להבין את המונח  ויסות רגשי וליקוי בוויסות הרגשי.

מהו ויסות?

 היא מיומנות מרכזית, זוהי אבן דרך להתפתחות התינוק לקראת ויסות רגשי וחברתי תקין.

ויסות היא היכולת להגיב באופן מדורג ומותאם למידע המתקבל, בהתאם לדרישות הסביבה. (Dunn, 2007; Lane, Miller & Hanft, 2000).

מהו רגש? בספרות המקצועית מופיעים הגדרות שונות למונח רגש.

מילון אוקספורד מגדיר רגש (emotion): "כל סערה או הפרעה של התודעה, הרגשה, תשוקה, כל מצב מנטלי משולהב או מעורר".  גולמן, (1977).

לדעת לנדאו (1997) רגשות הם תגובות מאורגנות, הצלבה של מערכות משנה פסיכולוגיות, הכוללות היבטים פיסיולוגיים, קוגניטיביים, חווייתיים ומוטיבציות. רגשות  לעיתים מופיעים כתגובה לאירוע, חיצוני או פנימי שיש לו השפעה  עם משמעות חיובית או שלילית על הפרט.

Salovey (1990) רואה ברגש תגובה מאורגנת הסתגלותית וכן כגורם שיכול לשנות ולהעשיר חוויה אישית ובינאישית.

הרגש ע"פ גולמן נכלל יחד עם ההרגשה והמחשבות  הייחודיות, מצבים ביולוגים ונפשיים הכרוכים בכך ומגוון נטיות לפעולה. (גולמן, 1997).

התפתחות  רגשית תקינה

תאוריית ההתקשרות הבטוחה  (Attachment Theory) של ג'ון בולבי, (1969-1982) הינה תאוריה המניחה כי לתינוק  קיים צורך מולד ליצור קשר עם מטפל מרכזי אחד לפחות, וקשר זה חיוני להתפתחות חברתית ורגשית תקינה של התינוק. 

על פי תאוריה זו, במהלך ההתפתחות נוצרת התקשרות בין ההורה לילד. כל תינוק  בעל טמפרמנט ואופי שונה, יתנסה  בתחושות שונות כגון: רעב, עייפות ויגיב אליהן באופן שונה. ההורים האם ו/האב  ינסו לספק את צרכיו בשינה ובמזון. ההורה יצטרך גם לתווך את התחושה גם בהמללה (= להגיד במילים): "אתה רעב חמוד שלי? … הנה כבר מגיע האוכל" ככל שהתינוק יחווה יותר ויותר חוויות מסוג כזה, הוא ילמד לקשר בין הטון המרגיע, הדיבור המיטיב וסיפוק הצורך. התינוק שהופך לפעוט ילמד להתמודד עם צרכים, רצונות ורגשות. ההורה יצטרך שוב לתווך, לשקף ולהמליל: " אתה כועס כי לא קיבלת את הצעצוע". הפעוט ילמד בהדרגה לווסת את הרגש להירגע  בעזרת ההורה ובעזרת השפה אותה הוא מפתח ולומד. בהמשך, הילד ידע בעצמו לווסת את עצמו.

תאוריית הוויסות הרגשית של פונאגי מתארת את היכולת של האדם למנטאליזציה, ליצור ייצוגים נפשיים ולויסות רגשי המשפיעה על התפתחותו. יכולת מנטאליזציה, היא יכולת להכיר ולהבין מצבים מנטליים אצלי (הפרט) ואצל האחר, ולהכיר בנפרדות ביניהם ובין התנהגות. מנטאליזציה, היא "היכולת להרהר על, לחשוב על", זוהי "חשיבה על חשיבה: היכולת לחשוב על מחשבות. אמונות, רגשות שלי ושל האחר. זוהי תודעה מסוג שונה הדורשת יכולת לשים לב לרגשות ולמחשבות, ולשים לב כיצד הם משפיעים עלי. למשל: הילד שלי מתנהג כך כי הוא כועס כי לא קיבל את הצעצוע. יכולת מנטאליזציה , היא יכולת חשובה המסייעת בוויסות  הרגשי. (Fonagy 1999).

מהו ויסות רגשי?

תומפסון מציג הגדרה רחבה: "כלל התהליכים, הן החיצוניים והן הפנימיים, האחראיים לנהל, להעריך ולשנות את עוצמות התגובות הרגשיות ומשכן" (27Thompson, 1994, p.).

איריס פינק- קרוננברג (2007) מרחיבה על הגדרתו של תומפסון. ההגדרה מבוססת על מס' ההנחות:

     1.ויסות רגשי – אחראי על לערב שמירה והגברת עוררות רגשית, ומצד שני  

      גם על עיכוב והפחתת עוררות. 

 המטרה ההסתגלותית של ויסות: שיפור תפקודי בשטחי החיים   השונים. לעיתים נזדקק להפחתה ועיכוב עוררות לדוגמא במצבי תסכול, כעס, פחד. ולעיתים, נדרש להגביר עוררות כדי לחוות שמחה והנאה.

  1. ויסות רגשי דורש אסטרטגיות של ויסות עצמי, מיומנות הנרכשת במהלך החיים מתוך התנסות עם ההורים ועם דמויות מטפלות בתקופת הילדות המוקדמת.
  2. ויסות רגשי משפיע על שני האלמנטים: הטון רגשי– הרגש המסוים שנחווה, למשל, כעס לעומת אכזבה, וכן על הדינאמיקה של הרגש: עוצמה, מנעד- טווח, זמן- משך, זמן התעוררות הרגש והרגיעה. רוב הוויסות יתבצע דרך הדינאמיקה  של הרגש.

ננסה להבין מהו ליקוי בוויסות רגשי ?

ליקוי בוויסות הרגשי הוא ליקוי ביכולת לווסת את העוצמה, את האינטנסיביות ואת אופייה של התגובה ההתנהגותית לאירוע פנימי או חיצוני, בהתאם לדרישות הפעילות והסביבה. כלומר, האדם מגיב למה שקורה לו בעוצמה שאינה תואמת לאירוע. למשל, ילד יתפרץ כי לקחו לו משחק. אנו מזהים ליקוי בוויסות רגשי כאשר הסימפטומים חמורים דיים כדי לשבש את שגרות החיים והפעילויות של הילדים או המבוגרים. ילדים עם קושי בוויסות רגשי יתאפיינו בקושי להביע רגשות ולנהל אותם באופן יעיל. לעתים הם יביעו רגשות בעוצמה ובתדירות גבוהות מהמקובל, ולעתים נמוכות מהמקובל. לא תמיד ניתן יהיה להבין את הקשר בין הנסיבות ובין עוצמת הרגשות שלהם. דוגמא לכך נוכל לראות למשל: ילדים עם התפרצויות כעס באופן תדיר.

 קושי בוויסות רגשי עלול להתבטא בקושי  בוויסות התנהגותי.

מהו ליקוי בוויסות התנהגותי?

ילדים עם קושי בוויסות רגשי עשויים לרגיש שהעולם אינו נעים, אינו צפוי ואף פועל נגדם. כדי להתמודד עם הליקוי בוויסות החושי , הם לומדים להתמודד בדרך לא יעילה ועשויים לפתח קושי התנהגותי. הם עשויים לפעול בדפוסים של חוסר גמישות מחשבתית, חוסר שיתוף פעולה, ניסיונות של שליטה בסיטואציות חברתיות, בדפוס מתנגד ועוד. הקושי לווסת, לכוונן ולהתאים את עצמם, בא לידי ביטוי לעתים כקושי התנהגותי. בין הקשיים ההתנהגותיים הנפוצים יותר, אנו מוצאים את הקושי במעברים, כלומר, קושי לעצור פעולה או פעילות מסוימת שהילדים נהנים ממנה (צפייה בטלוויזיה, משחק מחשב) לטובת פעילות אחרת שהילדים אוהבים פחות. כדי להמחיש לכם את תחושתם של הילדים, ניתן לדמיין שאתם נוהגים במכונית מרוץ בעיצומה של תחרות, וברגע שהרכב נכנס ל"הילוך גבוה" ולמהירות גבוהה, עליכם לעצור באמצע הכביש וללכת ללמוד למבחן…

מודעות לקושי בוויסות רגשי

ראינו את המורכבויות השונות הנלוות לקושי  בוויסות רגשי. מודעות לקשיים שיש לילדים בתחום הוויסות הרגשי חשובה ולעיתים קריטית להתפתחות רגשית תקינה. אם נמצא שאכן יש קושי בוויסות הרגשי, התערבות טיפולית תהיה משמעותית להתקדמותם של הילדים.

המטרה היא לתת הזדמנות לילדים מענה רגשי המותאם לצורכיהם ההתפתחותיים, הרגשיים והחברתיים .כך ילמדו הילדים להגיב תגובה מותאמת, מה שישפר את יכולתה של מערכת הרגשית לעבד מידע רגשי בצורה מווסתת ומותאמת לסביבת הילד.

מתי נפנה לעזרה מקצועית?

כאשר הילד חווה קושי בוויסות רגשי ו/ מתמודד עם קושי תפקודי בשטחי החיים כגון: קושי בהסתגלות , קושי בפקידות ובמעברים ועוד, נשקול פנייה לעזרה מקצועית, נפנה את הילד לטיפול רגשי ואת ההורה להדרכת הורים אצל אנשי מקצוע.

מומלץ לקרוא מאמר המשך בנושא: "מדריך להורים- כיצד לסייע לילדי לווסת רגשות?  ארגז כלים" וכן, "מדריך לילדים- יש לי קושי בוויסות רגשי".

מוזמנים לקרוא, לקבל מידע  נוסף באתר ולהזמין הרצאות סדנאות בנושא.

 

דילוג לתוכן