מודל משולש הממים לוויסות תקשורת חיובית: מחשבה – מילה – מעשה.

כתבה: דפנה ורם

אנו חיים בעולם דינמי בו אלפי מחשבות  רצות במוחנו הקודח,  רוב המחשבות הן שליליות. מהמחשבות נובעות מילים. ממחשבות שליליות נולדות מילים שליליות. מילים שליליות הנאמרות או נכתבות יוצרות אנרגיה שלילית גם אצל הדובר וגם משאירות אנרגיה שלילית בסביבה. זהו מעגל שלילי המזין מעשים שליליים  ורגשות שליליים וחוזר חלילה.

 מדוע אנו נוטים לחשוב שלילי? המוח שלנו מחווט לחשוב שלילי באופן אוטומטי בגלל אלמנט ההישרדות. במוחנו שרד החלק הקדום שאחראי על ההישרדות. בעולם הקדום בו הסכנות היו יומיומיות, המוח הקדום כוונן למחשבות שליליות. מלאכת הצייד אינה פשוטה, גם  אם הצייד יצליח לצוד, הוא עדיין צריך לשים לב לסכנות האורבות לו בכל רגע נתון. ככל הנראה , הוא ירגיש שמחה אך,לאו אופוריה. המוח ימשיך לשדר דאגה  ולחשוב  מחשבות שליליות, לדאוג למזון ליום המחר ועוד.

המחשבות האוטומטיות נוטות להיות שליליות. עלינו להתבונן גם במחשבות השליליות וגם במחשבות החיוביות. עלינו לשים לב למחשבותינו ולנסות לכוון ולבחור את המחשבות החיוביות בכל סיטואציה. אם נתמקד רק בשלילי, נראה רק את התמונה השחורה. הבעיה שהתמונה השחורה היא לא כל התמונה השלמה. התמונה השחורה מייצרת חוויה שלילית העלולה לעורר חרדה, דיכאון וירידה במוטיבציה עלינו לכוון את המחשבות למחשבות חיוביות, ולראות את התמונה השלמה. כאמור, המחשבות האוטומטיות  הן שליליות. ולכן צריך להפעיל התבוננות על מניפת המחשבות, החיוביות לצד השליליות,"לדוג" מחשבות חיוביות ולא לתת להן להיבלע.

כדי לשבור מעגל שלילי זה , פיתחתי את "מודל משולש הממים לוויסות תקשורת חיובי".

מודל משולש  הממים מורכב משלושה "ממים": מחשבה, מילה ומעשה.  המודל מסייע  למניעת "בליעת" המחשבות החיוביות. כל מחשבה, מילה, ומעשה יוצרת רגש. המוח הוא איבר גמיש. אם נזין את המוח, במחשבות חיובית, נרגיש רגש חיובי, הרגש החיובי ישפיע על בחירת מילים חיוביות וממילא, נבחר לעשות טוב ונפעל לעשות מעשה טוב ונזמן  פעולה חיובית. במצבים בהם יש קושי לראות  את החיובי, תרגול של יצירת מחשבה חיובית, בחירת מילה חיובית ויציאה למעשה חיובי יובילו לרגש חיובי.

המודל מציע התבוננות ברגש כתוצאה ממחשבה, או מילה או מעשה. ההנחה היא שמחשבה חיובית, מילה חיובית ומעשה חיובי ישפיעו על רגש חיובי.

בשלב ראשון, נתייחס לעצמי. נתחיל  במחשבה, במיקוד החיובי  ב"מחשבות לעצמי." מרקוס אורליוס (182-181 לספירה).בשפת הפסיכולוגיה החיובית, נזין את נפשנו במחשבה טובה. בשפת המיינדפולנס העכשווית, ננסה להיות נדיבים כלפי עצמנו, נשתמש בחמלה עצמית, לא נהייה שיפוטיים כלפי עצמנו. למשל בנושא ההורות נגיד לעצמנו". אני הורה טוב שהיחסים עם ילדיו חשובים לי ואני משקיע בכך ". מחשבה טובה  תוביל לרגש נעים.

מהמחשבה הטובה נצא למילה טובה. נגיד לעצמנו מילים טובות. ננסה לבחור במילים מאזנות: "אני אמא טובה דיה" או " אני אב טוב דיו",  כלומר: אני לא אמא "מושלמת". "אני אמא מספיק טובה". "אני לא אבא מושלם". "אני אבא מספיק טוב". חשוב שיהיה "דיבור פנימי".  דיבור פנימי- הוא הדיבור שאנו מדברים בינינו ובין עצמנו. כאשר המחשבה הופכת לדיבור פנימי חיובי, היא מקבלת  משמעות ותיקוף. הדיבור הפנימי מרחיב את מעגל התקשורת שלי עם עצמי. כאמור, ננסה לבחור מילים שמסייעות לווסת ומאזנות. ננסה להעדיף פחות מילים הנוטות לאופוריה כמו: "מעולה", "מדהים", "מלך", או מילים המזמינות תחושת עצב "גרוע", "נורא". ננסה להשתמש במילים מאוזנות כמו: "טוב", "הרוב טוב". למילים שאנו בוחרים יש כוח לעשות שינוי תודעתי.

 כדאי לשלב גם הכרת תודה ומילות הודיה שתמיד עושות טוב בלב ולא לקבל את המובן מאליו. למשל: "תודה שאני בריא", " תודה שיש לי…", "תודה שהצלחתי ל… "

 בהמשך, אפשר לעבור למעשה טוב לעצמי , כפי שנכתב  ע"י סופר אנונימי בספרד "אחרי המעשים נמשכים הלבבות" ( ספר חינוך, המאה ה-13). לדוגמא: אקח זמן לעצמי: אנסה לעשות הליכה, אח זמן לעצמי להיפגש עם חבר/ה, אפנה לעצמי זמן לקרוא ספר או  ללכת לקולנוע.  

ננסה להתבונן במחשבות, במילים ובמעשים חיוביים. נשים לב לרגשות שהם מעלים."

מודל משולש הממים לוויסות תקשורת חיובית
שלב א':

בשלב השני במודל, נתייחס לסביבה. נפעיל שוב את המודל והפעם כלפי האחר. ננסה להתבונן ברגשות בעקבות מחשבות, מילים ומעשים חיוביים כלפי הסביבה.  בתרגול כלפי הסביבה, ננסה לדוג מחשבות חיוביות. היכולת לראות את החיובי בסביבה ולא לתת למחשבה חיובית בסביבה  להיבלע היא חשובה. נגיד מילה טובה לסביבה. אנו רוצים להניע את מעגל ההשפעה החיובי ולכן נתרגל מילים טובות ונזמן לנו מעשה חיובי.

למשל, נחשוב מחשבה  טובה על המנהל בעבודה או על המורה של  ילדי. המורה עושה את תפקידה ומלמדת את בני להקשיב לכללים. נבחר מילה טובה לסביבה: "המורה שלך דואגת לך. היא רוצה שתצליח". בנוסף נכיר תודה לסביבה. ננסה לשלב מילות תודה ולא נקבל את המובן מאליו. למשל, נגיד לילד: "תודה שחשבת עלי. זה מאוד עזר לי ש…". בהמשך, ננסה לפעול ולעשות מעשה טוב. למשל, ננסה להיות שותפים בתרומה ובעזרה הדדית, נציע לילדנו לנסות לקחת תפקיד פעיל בתחום שהוא אוהב ומרגיש שהוא יכול לתרום.

אם נתבונן בתקשורת במשפחות מתפקדות, הורים מדווחות על אינטראקציות חיוביות רבות יותר מאשר שליליות. במחקר נמצא שכדי לשפר  יחסים לא טובים  בין הורים לילדים, על ההורה לבצע יחס של 5:1 לטובת הצעדים חיוביים  כדי לתקן חוויה שלילית.

שלב  ב': חמלה לסביבה

                                                    

המודל דורש שינוי מחשבתי ותרגול, ומיקוד תשומת לב בחיובי. נעצור במחשבה החיובית, איזה רגש אני מרגיש בעקבות המחשבה החיובית שחשבתי על עצמי ובהמשך על האחר? זהו אפקט דומינו חיובי ככל נגדיל את המחשבות הטובות, המילים הטובות והמעשים הטובים, הטוב ישפיע עלינו ועל הסביבה שאנו חיים והטוב יחזור אלינו ויגדל. יש פה אפקט של "מגנט". ככל שנחשוב, נדבר ונעשה טוב כלפי עצמי וכלפי הסביבה, הטוב יימשך אלינו.

נמשיך לתרגל ונקדיש זמן קבוע שנקבע במשך היום ל"מודל משולש הממים לויסות תקשורת חיובית": נפעיל את המודל תחילה לעצמי: נחשוב מחשבה טובה, נגיד מילים טובות לעצמנו בזמן מסוים  שנקבע לעצמנו במשך היום ונזמן מעשים טובים לעצמנו .

בשלב הבא, נפעיל את המודל  כלפי הסביבה: נחשוב מחשבות חיוביות, נגיד מילים טובות ונעשה מעשים טובים לסביבה

בהמשך, אפשר להתבונן באירועים שחווינו ולתרגל את "מודל משולש הממים לוויסות תקשורת חיובית".

סיכום המודל:

1.מחשבה– מעוררת מילה המעודדת מעשה. זהו גלגל חיובי שצריך להניע. נשים לה מבו הרגש המתעורר כתוצאה מהמחשבה, המילה והמעשה.

2.המודל מציע תרגול מחשבה חיובית קודם לעצמי ולאחר מכן,  לסביבה.  לפני שאני דואג לסביבה, עלי לדאוג קודם לעצמו. אדם צריך למלא את עצמו, "לתדלק" במחשבה חיובית ואז יהיה פנוי לראות את החיובי באחר. 

תרגול משולש הממים לוויסות תקשורת חיובית:

מחשבה–  אילו מחשבות פוגשות אותי?

נתחיל במחשבות חיוביות  לעצמי– להיות נדיב לעצמי.

נמשיך במחשבות חיוביות וחמלה לסביבה :  מורה, סייעת, תלמיד, הורה.

רגש  שאני מרגיש לאור המחשבה

מילה –  נתרגל מילים טובות

נתחיל במילה  טובה לעצמי, הודיה, הכרת הטוב.

נמשיך במילה טובה לאחר, מילות תודה. הכרת הטוב.

רגש–  שאני מרגיש לאור המחשבה

מעשה- נזמן פעולות ומעשים

נתחיל במעשה טוב  לעצמי.

נמשיך במעשה טוב לאחר– עזרה לחבר/ה,  לקחת תפקיד, התנדבות- תרומה לקהילה.

רגש   שאני מרגיש כשאני עושה ותורם.

ונסיים בשיר:

אפשר להשתמש בשירים מחזקים  כגון: "החיים שלנו תותים", "מילה טובה" ו"יד ביד" של עופרה חזה וליצור מוסיקה חיובית משלכם.

מוזמנים ליצור את "משולש הממים לוויסות תקשורת חיובית" הפרטי משלכם במעגלים השונים הסובבים אותכם: במשפחה שלכם, במסגרת החינוכית של  ילדכם, במסגרת העבודה שלכם ועוד. ציירו את משולש הממים הפרטי שלכם והוסיפו בו מחשבה טובה, מילה טובה ומעשה טוב לעצמי ולסביבה.

*רוצים לשמוע עוד על ויסות תקשורת חיובית? מוזמנים לתרגל בסדנא חווייתית בנושא.

שלכם,

דפנה ורם

דילוג לתוכן