עקרונות וכלים: פעילויות מווסתות

כתבה: דפנה ורם

יש ילדים הזקוקים להרגעה ואחרים לעוררות. לכל ילד וילדה צריך לספק גרייה בהתאם לצורך האישי שלהם, כדי לעזור להם לווסת את מערכת החושים בגוף.

המאמר זה אציג ארבע עקרונות לוויסות  ודוגמאות לפעילויות מווסתות. את כל הפעילויות יש לבצע בהשגחה מלאה של מבוגר הנמצא עם הילדים בקשר–עין, בהדרגתיות ובמידתיות. מומלץ להתייעץ עם מרפאה בעיסוק.

עקרון ראשון בוויסות: הרגעה על ידי פעולה מונוטונית איטית וחזרתית

נשימות עמוקות וארוכות, מערבות את מערכת התחושה העמוקה ולוויסות והירגעות.  תרגלו נשימות  עם ילדיכם. זוהי פעילות המחזקת קשר הורה ילד . אתם יכולים להיעזר גם במוסיקה איטית ונעימה.

כשנרצה לעבוד על הרגעה מומלץ לתרגל עם הילדים הפעלה מבוקרת של כוח התנגדות, ופעולה מונוטונית, איטית וחזרתית. נוכל לשלב שיר מרגיע שהקצב שלו איטי, ולהשמיע אותו בעוצמה חלשה. למשל נשיר, "דני נרגע בערסל" או "דנה שוכבת לנוח".

פעילות מרגיעה באמצעות גרייה עמוקה

כדי להשיג גרייה עמוקה יש לבצע פעילות מוטורית כבדה.

פעילויות מוטוריות כבדות מפעילות את המפרקים באמצעות לחץ עמוק. במפרקים נמצאים הקולטנים המסייעים בעבודה על הוויסות החושי.

דוגמאות לפעילות מרגיעה:

  • הליכת מריצה – הילדים נשענים על כפות הידיים כאשר מבוגר אוחז ברגליהם.
  • סחיבה והעמסה – של שקיות קניות מהסופר ושל ילקוטים לאוטו (במידה).
  • אומנויות לחימה – כדוגמת חוגי קרטה, ג'ודו וקפוארה, הפועלות על גרייה עמוקה יחד עם פיתוח יכולת שליטה בגוף וניהול רגשי.
  • מסלול גולם-זחל-פרפר – בואו נזחל כמו זחל, נהפוך לגולם ונעצור. וכעת, נעוף כפרפרים.

 עקרון שני בוויסות : עוררות על ידי גירוי משתנה, לא צפוי ומהיר

נשימות קצרות ומהירות מעוררות את המערכת הנוירולוגית של הגוף.  תרגלו נשימות  עם ילדיכם. זוהי פעילות המחזקת קשר הורה ילד . מומלץ לשלב גם במוסיקה קיצבית ומהירה.

כשנרצה לעבוד על עוררות מומלץ להפעיל גירוי משתנה, לא צפוי ומהיר. נוכל לשלב שיר מעורר, שהקצב שלו מהיר, ולהשמיע אותו בעוצמה חזקה. למשל נשיר, "דני מתנדנד בנדנדה", או "דנה קופצת במעגל".

דוגמאות לפעילות מעוררת

  • פעילויות ספורט שונות – כדורסל, כדורגל, משחקי כדור.
  • מסלול דמיוני – קפיצות קנגורו, קפיצות צפרדע, ניתור נמר .
  • גינת משחקים – מגלשה, נדנדה, קרוסלה, טרמפולינה.

עקרון שלישי בוויסות: גרייה רב-חושיתספוק גרייה למספר מערכות החוש בו זמנית

פעילויות רב-חושיות, המערבות יותר מחוש אחד, מפעילות את המערכת התנועתית והמערכת התחושתית (ראייה, שמיעה, טעם, ריח ומגע) ומטרתן לאזן בין עוררות להרגעה

דוגמאות לפעילות רב-חושית :

התנסות עם כלי נגינה תחושתיים – המשלבים גירוי רב-חושי. למשל, פעמוני-רוח, גונג, תוף-ים, קבסה, פסנתר, מקל-גשם, דרבוקה, תופים, מצילתיים.

בישול (בהשגחת מבוגר) – פעילות רב חושית המערבת את חוש הראייה, חוש הטעם, חוש הריח, חוש השמיעה (שמיעת חיתוך סכין, הנוזלים המבעבעים) וחוש המגע. פעילויות הבישול והאפייה השונות מהנות מאוד, מקנות תחושת שליטה, מלמדות אחריות, משפרות את הארגון ויכולת המעקב אחר הוראות. עם ילדים שהגרייה עבורם אינה מציפה, ניתן ללמוד לבשל בהדרגתיות. פעילויות של חיתוך סלט ירקות וסלט פירות מתאים גם לאימון על פעולה ועצירה.

עקרון רביעי בוויסות: ללמוד "לשחק ולעצור"

עקרון זה בנוי על היכולת לעצור באופן פתאומי או בהפתעה.

משחקי וויסות: משחקים אלו עובדים על עקרון הוויסות, ללמוד לעצור בהפתעה, בלי להתכונן, ויוצרים הומור. המטרה: ללמוד לעצור פעילות רצויה לטובת פעילות לא רצויה. ללמוד לווסת.

משחקי "אפצ'י"

  • בואו נעשה "אפצ'י" גדול, בואו נעשה "אפצ'י" קטן, בואו נעשה "אפצ'י" בינוני. משחק על הרצף ההדרגתי – חלש, בינוני וחזק, ומשחק על ניגודים חלש מאוד וחזק מאוד, מסייעים לוויסות.
  • בואו נעשה "אפצ'י" חזק ונעצור בפתאומיות על פי סימן מוסכם.
  • בואו נעשה "אפצ'י" מקטן לגדול, מחלש לחזק (קרשנדו) ולהיפך, מגדול לקטן, מחזק לחלש (דימינואנדו).

משחקי חיקוי מקצבים – הילדים חוזרים על תבנית מקצב – הפעילות דורשת האזנה והקשבה כדי לדייק במקצב ולדעת מתי "לעצור" את הצליל.

משחק רמזור: כרטיסיות בצבעים אדום, צהוב, ירוק – הילדים עושים פעילות: ריצה, ריקוד, קפיצות כשהמנחה מציג כרטיס אדום הילדים עוצרים, כרטיס צהוב הילדים מתכוננים, כרטיס ירוק הילדים פועלים.

 

*הנכם מוזמנים להמשיך ללמוד על הנושא בספרים שלי , בהרצאות ובסדנאות.

דילוג לתוכן