מוזמנים להיות בקשר
לפרטים נוספים לגבי רכישת הספר או הזמנת הרצאות:
דפנה ורם
054-4425866
dafnawarm@gmail.com
שביל הזהב: ויסות מידות הנפש ע"פ הרמב"ם
כיצד להגיע למצב של איזון, או אמצע?
הרמב"ם עוסק באיזון מידות כלומר: תכונות הנפש, ובדרך לתקן את המידות. האדם צריך להגיע לאיזון התכונות ולהתרחק ממידות קיצוניות אל מידת האמצע. תכונות האדם נמצאות ברצף בין שני קצוות העלולים להיות בעייתיים: הקצה החיובי, שהוא "עודף" והקצה השלילי שהוא "חסר". על האדם לנסות להגיע לאיזון בכל מידה וכך להגיע ל"שביל הזהב". המונח "שביל הזהב" או "דרך האמצע" מכוון אל המידה הבינונית שהיא רחוקה משני הקצוות ריחוק שווה, ובד בבד מכוון לאזן את שתי המידות הקיצוניות על פי הצורך.
האדם ילמד לאזן תכונות קיצוניות אם ילמד להכיר את צדה השני של הקיצוניות המאפיינת אותו. לדוגמא: את תכונת הפזרנות ילמד לאזן באמצעות הקמצנות וההיפך, את תכונת הקמצנות ילמד לאזן על ידי הפזרנות. כדי להיות מאוזן ולהגיע לקו האמצע עלינו ללמוד לזרום בין שתי הקיצוניות שלנו.
מצד שני, אי אפשר לנהוג רק ב"דרך האמצע". כדי להגיע לאיזון מוכרח האדם לרכוש את שתי המידות הקיצוניות ולגלמן באותה התכונה. רק מתוך תרגול בשני הקצוות יכול אדם להגיע ל"שביל הזהב", כלומר, להיות מסוגל להכיר את שתי המידות ולבחור במתאימה ביותר. למשל, יש מצבים הדורשים מאתנו הקשחת עמדות, ויש מקרים הדורשים מאיתנו הגמשתן.
האם הרמב"ם מציע "סרגל מידות" דמיוני?
הרמב"ם מציע להתבונן על שתי הקצוות בכל מידה. לו הרמב"ם היה חי בימינו, במאה ה-21, האם היה מציע "סרגל דמיוני” לשם "המחשה" למידה או לתכונה שאנו רוצים לעבוד עליה וליצור שינוי?
איך הרמב"ם מציע להגיע למידה מאוזנת? הטכניקה שהרמב"ם מציע היא לנסות לקבוע את שתי המידות הקיצוניות וכך נקבע את קו האמצע.
"סרגל דמיוני" לפי פילוסופיית הרמב"ם.
לו הרמב"ם היה חי בזמננו הוא היה מדבר על ויסות?ויסות תכונות?
הרמב"ם מציע ללמוד לנהל ולווסת את התכונה דרך הכרות עם הקצוות המנוגדות של התכונה.
בטיפול בילדים, ניתן להשתמש ב"מד עוצמה" וב"מד תנועה", כלים המבוססים על רעיון "שביל הזהב" של הרמב"ם. מיומנויות הוויסות נרכשות דרך היכרות והתנסות עם מנעד העוצמה, מנעד התנועתיות ומנעד הרגשות ודרך תרגול עם הקצוות.
*מד תנועה: המטרה: לפתח מודעות לרמת התנועתיות של הגוף שלי, להשגת תחושת שליטה ולאיזון רמת התנועתיות של הגוף שלי.
רציונל: פיתוח מודעות יאפשר שליטה ובחירת אסטרטגיות וויסות.
*מד עוצמה: המטרה: לפתח מודעות לרמת העוצמה שהגוף שלי זקוק לו, להשגת תחושת שליטה ולאיזון רמת העוצמה.
רציונל: פיתוח מודעות יאפשר שליטה ובחירת אסטרטגיות וויסות.
פילוסופית הרמב"ם לא תוביל לשינוי אם נסתפק בהבנת הרעיון ברמה הקוגניטיבית ותו לו. משנתו דורשת תרגול בקצוות המידות בכדי להגיע לשינוי ולאיזון. את זאת אנחנו רוצים להקנות לילדים.
גם בשאלה הפילוסופית, של שינוי תכונות, ומי צריך להשתנות האחר או אני, העמדה המתבוננת*, עמדת המיינדפולנס, ממשיכה את גישתו של הרמב"ם, גורסת שלא צריך לגשת לקושי או לבעיה רק משני צדדים כמו "בגישת או… או". אלא, לעבור לגישה יותר גמישה, גישת "גם וגם". אלו גישות יותר כוללניות, המתייחסות לשני הקצוות גם יחד. כך אנו למדים להתבונן בכל סיטואציה ולשמר בה את התמונה הגדולה שתאפשר לנו לממש את זכות הבחירה.
אני מזמינה אתכם להמשיך ולקרוא בנושא בבלוג באתר או לרכוש את ספרי: "האפצ'י הגדול של אבא של אורי" ואת העזרים : מד תנועה או מד- עוצמה.
* הלכות דעות לרמב"ם פרק א הלכות ו-ז; מרכז מורשת הרמב"ם
*אפשר לקרוא על הגישה המתבוננת במאמר בבלוג באתר "העוצמה שבקבלה"
* אפשר לקרוא על מד תנועה ומד עוצמה בעמוד "הספר" באתר.
* מוזמנים להזמין מגנט מד תנועה או מד עוצמה בעמוד "הספר".
לפרטים נוספים לגבי רכישת הספר או הזמנת הרצאות:
דפנה ורם
054-4425866
dafnawarm@gmail.com
לפרטים נוספים לגבי רכישת הספר
או הזמנת הרצאות:
דפנה ורם
054-4425866
dafnawarm@gmail.com